A Children of Mary Homeschoolers közösség jellemzői

 

„The Children of Mary Home Schoolers believe that the One, Holy, Catholic,and Apostolic Church is the one, true Church founded by our Lord Jesus Christ as the means of salvation for all mankind. We believe that the HolyFather is the Vicar of Christ on earth. We embrace his rightful authority,are in union with him and the Magisterium, i.e., those bishops in union withhim. In particular, we abide by the teachings in the papal encyclicals“Humanae Vitae” and “Familiaris Consortio,” which condemn the use ofartificial contraception, insist upon the protection of life from conceptionto natural death, uphold and defend the family as the domestic church andthe original cell of social life, and specify the role of parents as the first andforemost educators of their children.”

 

„Mi, a Mária Gyermekei Otthonoktatók hisszük, hogy az Egy, Szent, Katolikus és Apostoli Anyaszentegyház az egy, igaz Egyház, amelyet Jézus Krisztus az emberiség megváltása érdekében alapított. Hisszük, hogy a Szentatya Krisztus földi helytartója. Elfogadjuk az ő fennhatóságát, egységben vagyunk vele és a Tanítóhivatallal és a hozzá hű püspökökkel. Különösen meghatározóak számunkra a „Humanae Vitae” és a „Familiaris Consortio” pápai enciklikákban foglaltak, amelyek elvetik a mesterséges fogamzásgátlást, és kiállnak az élet védelme mellett a fogantatás pillanatától a természetes halál pillanatáig, a családot védelmébe veszik, mint otthoni szentélyt és a társadalmi élet alapsejtjét, valamint a gyermekek nevelését elsődlegesen a szülők feladataként jelölik ki.

 

Gyakorlati tényezők

 

A családanya szerepe

Az otthonoktatás a család, de mindenek előtt a szülők részéről egy hivatás, ami megköveteli a teljes odaadást. Alapvető az édesanya szerepe, akinek otthon kell lennie, szerveznie és kísérnie kell az otthontanulást, végeznie az ellenőrzést és az adminisztrációt, vezetnie kell háztartást a gyerekek bevonásával.  Nem szükséges, hogy tanár legyen, hogy mindenhez értsen, de fontos, hogy kezdeményező, kreatív, pörgős legyen, jó szervező, magabiztos, meggyőződve arról, hogy ezt az utat kell járnia. Komoly nehézség, hogy nem egyszerű regenerálódni, megvan a kiégés veszélye is. Ezt a közösség tagjai csendes idővel, lelki élettel, testmozgással igyekeznek egy kicsit kompenzálni. Fontos, hogy fel tudjon adni dolgokat, ha nem megy (pl. alacsonyabb szintű tananyagot végezni vagy elhagyni valamilyen tantárgyat). Vannak kényszermegoldások is: a reggeli és az ebéd pl. egyéni, csak a vacsora közös, papírtányérokat használnak és mosogatógépet, így sok időt takarítanak meg, és mindenki a saját ritmusa szerint töltheti a napot.

 

Mellette az édesapa szerepe is fontos, az ő szerepe, hogy biztosítsa a megélhetést. A pénz nem feltétel a jó otthonoktatásnak, de jó ha van, mert a tananyagokra rengeteget költenek, nem számítva az esetleges zenei és sportfoglalkozásokat, ami Amerikában rengeteg pénz, és persze nem árt, ha vannak segédeszközök, műhely, kert, stb. Emellett egyes tantárgyakat ellenőrizhet, ha kell, továbblendíti a dolgokat, elsősorban pedig támogatni kell a feleségét.

 

A tananyag

Amerikában sok minden a katolikus otthonoktatók kezére játszik: az otthon tanulók szintjük és érdeklődésük szerint megválaszthatják a tananyag nehézségét, és rengeteg csomag közt válogathatnak. Több katolikus tankönyvsorozat létezik, több katolikus otthonoktató központ is kínál lehetőségeket. Van katolikus írás, olvasás, matematika, de még természettudomány könyv is, több kiadótól.  Így minden tantárgyban, még a egzakt tárgyak esetében is, rámutathatnak az Isten és a teremtett világ közötti kapcsolatokra. Az ellenőrző központok (akik felé a szülőknek el kell számolniuk) elfogadják a szülő értékelését, csak egy év végi vizsga van és felsőbb osztályokban beadandók, amelyeket interneten feltöltenek, majd egy erre kijelölt online tanár (online coach) kijavít és véleményez. Az amerikai tanrendszer is kedvez nekik: igen kevés a lexikai követelmény, és nem túl magas a természettudományok színvonala, helyette a készségeket hangsúlyozzák, amelyeket a mindennapokban kell tudni használni. Szabadon, de nagy elővigyázatossággal válogathatnak segédanyagok közt (DVD sorozatok, könyvek stb.).

 

A közösség

Bár eleinte csak pár családból állt a kezdeményezés, mára a közösség nagyon fontos szerepet tölt be. 25 év építkezés van mögöttük, kb. 10-15 éve kezdtek sokasodni. Hogy ezek a családok közösségben legyenek, az sok szempontból fontos, de leginkább azért, mert a gyerekeik egymás között élik meg a kortárs kapcsolatokat. Van egy közös honlap, e-mail lista, ahol a programokat szervezik és ajánlják. Van évnyitó, évzáró, közösek a szentségek ünnepei és a korábbi otthontanulók érettségi ünnepsége. Van saját ifjúsági csoportjuk, nyári táboraik. A gyerekek így valódi minőségi időt töltenek egymással, mély kapcsolatot tudnak kialakítani ellentétben a felületes virtuális kultúrával, ami mindenhol tarol. Lehet, hogy csak havonta párszor látják egymást, de nem a facebookon barátkoznak, hanem személyesen. A mostani elsőáldozáson 14 gyerek van, vagyis elmondható, hogy minden évfolyamra legalább egy osztálynyi gyerek jut, de összesen 5-600 gyerekről van szó (ide értve az időközben már felnőtt gyerekeket is, akiknek kisebb testvéreik még otthon tanulnak).

 

Módszerek, napirendek

Ez a legváltozóbb családról családra. Van, akinél csak a fix napirend működik, de több család (jellemzően ahol már nagyobb gyerekek is vannak) jutott arra, hogy azt fel kell adni, mert rengeteg befejezetlen dolog marad, és felesleges stressz az órát figyelni. Sokan alkalmazzák a Montessori módszert. Van, aki csak az első nyolc évben oktat otthon, van, aki végig. Előfordul, hogy több család összefog valamiben (ez az ún. co-op), pl. közösen felfogadnak egy magántanárt természettudományra vagy zenére.

 

Fogyasztás, technológia

A katolikus otthonoktató családok nagyon tudatosan vásárolnak és fogyasztanak, valamint kizárják az életükből mindazt, ami a család tagjainak figyelmét elvonja, függőséget alakíthat ki vagy veszélyes tartalmak forrása lehet. Alapelv, hogy jól élnek, de nem luxusban. A bevásárlás a tananyag része. Nincs tévénézés, nincs okostelefon (legtöbbször saját mobil sincs), nincsenek technikai kütyük, felesleges játékok. Van TV készülék és laptop a nagyoknak, de mindent csak adott célra használnak: a TV-n közösen filmeket néznek (pl. szentek életéről), és DVD filmre vett tananyagokat néznek (pl. állampolgársági ismeretek sorozat). A nagyobbak a laptopjuk segítségével végzik a tanulást, de ezen kívül csak tanulási célú e-mailezésre használják és pro life (élet melletti) blogokat látogatnak. Azonban egy bizonyos életkor felett már nem moderálható, hogy milyen tartalmakat néznek, ezért a szülők nagyon hamar felkészítik a gyerekeket a veszélyekre, megpróbálják kialakítani bennük a meggyőződéseket, hogy előre ellene mondhassanak ezeknek. A fiúkat tudatosan készítik arra, hogy a pornográfia milyen kihívást fog jelenteni számukra. Általános, hogy törekszenek a munka, a termelői munka megismertetésére. Van, aki farmra jár dolgozni, van, aki gyerekekre vigyáz, van, aki a szülei gazdaságában dolgozik. Megtanítják nekik a munka értékét és a pénz értékét is. Ajándékokat nem viszik túlzásba. Inkább olyan dolgokat kapnak, ami a tanulásban segíti őket, vagy lelki tartalmúak. Ilyen módon is szembe mennek a fogyasztásközpontú világgal, amely karácsonyra elhalmozza a gyerekeket értéktelen luxuskacatokkal.